АСТРОНОМІЯ - ЦІКАВА НАУКА!!!          АСТРОНОМІЯ - ДИВОВИЖНА НАУКА!!!          АСТРОНОМІЯ - НАУКА ЗАГАДОК!!!

Програма

  11-й клас 
Рівень стандарту та академічний рівень:
17 год, 0,5 год на тиждень, 1 год — резервний час

Тема 1. ПРЕДМЕТ АСТРОНОМІЇ. ЇЇ РОЗВИТОК І ЗНАЧЕННЯ В ЖИТТІ СУСПІЛЬСТВА. КОРОТКИЙ ОГЛЯД ОБ’ЄКТІВ ДОСЛІДЖЕННЯ В АСТРОНОМІЇ    (1 год)
   Астрономія — фундаментальна наука, яка вивчає об’єкти Всесвіту та Всесвіт у цілому. Історія розвитку астрономії. Галузі астрономії. Зв’язок астрономії з іншими науками. Астрономія та астрологія. Значення астрономії для формування світогляду людини. Астрономічні знання як явище культури.
Демонстрації
1. Портрети видатних астрономів.
2. Зображення об’єктів дослідження в астрономії.

Учень (учениця):
називає: сучасні галузі астрономії; причини, що обумовили й стимулювали зародження й розвиток астрономії; імена видатних астрономів (Птолемей, Коперник, Галілей, Кеплер, Габбл та ін.);
наводить приклади: з історії розвитку астрономії в Україні; зв’язку астрономії з іншими науками; об’єктів Всесвіту; використання астрономічних знань в життєдіяльності людини;
характеризує: астрономію як спостережну науку, астрономічні знання, як чинник культури;
описує: головні віхи розвитку астрономії;
пояснює: значення астрономії у формуванні світогляду людини;
формулює: визначення астрономії як науки;
обґрунтовує: практичне значення астрономії;
виносить судження: про хибність та ненауковість астрології.


Тема 2. ОСНОВИ ПРАКТИЧНОЇ АСТРОНОМІЇ ( 3 год )
  Небесні світила й небесна сфера. Сузір’я.
Зоряні величини. Визначення відстаней до небесних світил. Астрономія та визначення часу. Типи календарів. Небесні координати. Видимий рух Сонця. Видимі рухи планет. Закони Кеплера.
Демонстрації
1. Телурій.
2. Глобус зоряного неба.

Практична робота № 1
а) Робота з рухомою картою зоряного неба. Визначення положення світил на небесній сфері за допомоги карти зоряного неба (зоряного глобуса).
б) Екваторіальні системи небесних координат. Карта зоряного неба.
в) Вивчення (спостереження) видимого зоряного неба.

Учень (учениця):
називає: характерні сузір’я зоряного неба; точки й лінії небесної сфери; одиниці вимірювання відстаней в астрономії; небесні координати;
наводить приклади: небесних світил; походження назв сузір’їв;
розрізняє: місцевий, поясний і всесвітній час; типи календарів;
пояснює: причини видимих рухів світил по небесній сфері; позначення зір відповідно до їхніх видимих зоряних величин; принцип визначення відстаней до небесних світил; визначення тривалості доби та календарного року за астрономічними спостереженнями; поділ планет Сонячної системи на нижні та верхні;
формулює: закони Кеплера;
спостерігає: зміну вигляду зоряного неба впродовж року;
користується: рухомою картою зоряного неба;
орієнтується: на місцевості за Сонцем і Полярною зорею;
показує: характерні сузір’я; найяскравіші зорі неба (Сіріус, Вега, Спіка, Арктур).


Тема 3. МЕТОДИ ТА ЗАСОБИ АСТРОНОМІЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ ( 1 год )
Випромінювання небесних світил. Методи астрономічних спостережень. Принцип дії і будова оптичного та радіотелескопа. Приймачі випромінювання. Застосування в телескопобудуванні досягнень техніки і технологій. Сучасні наземні й космічні телескопи. Астрономічні обсерваторії.

Учень (учениця):
називає: діапазони випромінювання небесних світил; приймачі випромінювання; астрономічні обсерваторії України та світу;
наводить приклади: наземних та космічних телескопів;
розрізняє: різні діапазони електромагнітного спектра;
характеризує: застосування в телескопобудуванні досягнень техніки й технологій;
пояснює: принцип дії оптичного телескопа та радіотелескопа; особливості реєстрації випромінювання небесних світил; обґрунтовує: важливість спостережень у всьому діапазоні електромагнітного спектра;
дотримується правил: спостереження небесних об’єктів за допомоги шкільного телескопа.

Демонстрації
1. Труба Галілея (оптичний телескоп).
2. Зображення (фотографії) та схеми сучасних наземних і космічних телескопів.
3. Фотографії астрономічних обсерваторій (серед них українських).

Тема 4. СОНЯЧНА СИСТЕМА  ( 3 год )
   Земля і Місяць. Планети земної групи: Меркурій, Венера, Марс і його супутники.
   Планети-гіганти: Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун та їхні супутники, Плутон та його супутник Харон.
   Малі тіла Сонячної системи — астероїди, комети, метеори.
   Дослідження планет за допомогою космічних апаратів.
   Етапи формування нашої планетної системи.

Демонстрації
1. Схема Сонячної системи.
2. Фотографії планет, їхніх супутників, малих планет, комет.

Учень (учениця):
називає: планети Сонячної системи та порядок їх розміщення відносно Сонця; малі тіла Сонячної системи; наводить приклади: дослідження тіл Сонячної системи за допомогою космічних апаратів;
розрізняє: планети земної групи й планети-гіганти;
характеризує: Землю як планету Сонячної системи;
описує: природу планет і малих тіл Сонячної системи; процес формування Сонячної системи;
пояснює: причини парникового ефекту, причини виникнення припливів і відпливів; суть астероїдної небезпеки для Землі;
обґрунтовує: значення вивчення планет для природничих наук.


Тема 5. СОНЦЕ — НАЙБЛИЖЧА ЗОРЯ ( 1 год )
Фізичні характеристики Сонця. Будова Сонця та джерела його енергії. Прояви сонячної активності та їх вплив на Землю.

Демонстрації
1. Фотографії Сонця в різних діапазонах хвиль.
2. Фотографії активних утворень на диску Сонця.
3. Графіки чисел Вольфа.

Учень (учениця):
називає: фізичні умови на Сонці;
наводить приклади: впливу сонячної активності на життя і здоров’я людей та біосферу Землі загалом; характеризує: “спокійне” й “активне” Сонце;
описує: головні фізичні характеристики Сонця; джерела енергії Сонця; прояви сонячної активності;
пояснює: будову Сонця; походження плям, протуберанців, спалахів; циклічність сонячної активності; дотримується правил: спостереження Сонця.

Тема 6. ЗОРІ. ЕВОЛЮЦІЯ ЗІР ( 2 год )
Зорі та їх класифікація. Подвійні зорі. Фiзичні змінні зорі. Планетні системи інших зір. Еволюція зір. Нейтронні зорі. Чорні діри.

Демонстрації
1. Порівняння розмірів різних типів зір.
2. Схеми еволюції зір.

Учень (учениця):
називає: методи, за допомоги яких визначають відстані до зір; основні фізичні характеристики зір; наводить приклади: різних типів зір;
характеризує: Сонце як зорю; природу нейтронної зорі; природу чорної діри;
описує: спектральну класифікацію зір; еволюцію зір;
пояснює: різницю між типами зір; залежність кольору зорі від її температури; природу нових та наднових зір;
порівнює: фізичні характеристики планетних систем інших зір.

Тема 7. НАША ГАЛАКТИКА  ( 1 год )
Молочний Шлях. Будова Галактики. Місце Сонячної системи в Галактиці. Зоряні скупчення та асоціації. Туманності. Підсистеми Галактики та її спіральна структура.

Демонстрації
1. Зображення (фотографії) зоряних скупчень і туманностей.
2. Схема будови Галактики.

Учень (учениця):
називає: складові частини будови Галактики;
наводить приклади: зоряних скупчень; туманностей;
розрізняє: зорі, зоряні скупчення й асоціації, туманності, міжзоряне середовище;
характеризує: місце Сонячної системи в Галактиці;
пояснює: причину існування Молочного Шляху на зоряному небі Землі.

Тема 8. БУДОВА Й ЕВОЛЮЦІЯ  ВСЕСВІТУ  ( 3 год )
Світ галактик. Квазари. Проблеми космології. Історія розвитку уявлень про Всесвіт. Походження й розвиток Всесвіту.

Демонстрації
1. Зображення (фотографії) різних типів галактик.

Учень (учениця):
називає: найближчі до Землі галактики;
наводить приклади: спостережних даних, які підтверджують теорію Великого вибуху;
характеризує: природу галактик і квазарів;
описує: методи вимірювання відстаней до галактик; класифікацію галактик за Е. Габблом; великомасштабну структуру Всесвіту; загальноприйняті моделі (сценарії) його походження й розвитку;
пояснює: природу активності ядер галактик; суть закону Габбла; природу реліктового випромінювання.

Тема 9. ЖИТТЯ У ВСЕСВІТІ   ( 1 год )

Людина у Всесвіті. Антропний принцип. Імовірність життя на інших планетах. Унiкальність нашого Всесвіту. Питання існування інших всесвітів.

Демонстрації
1. Зображення послань землян до представників позаземних цивілізацій (радіопослання, космічні зонди “Вояджери”).

Учень (учениця):
наводить приклади: пошуку життя на інших планетах Сонячної системи; міжнародних наукових проектів з пошуку життя у Всесвіті;
характеризує: зв’язок між основними фундаментальними константами й життям; гіпотезу про існування інших Всесвітів; описує: імовірність існування життя на інших планетах;
пояснює: антропний принцип;
виносить судження: щодо особливостей, що роблять Землю унікальною планетою Сонячної системи; щодо існування позаземного життя у Всесвіті; щодо унікальності нашого Всесвіту.



Немає коментарів:

Дописати коментар